Coronavirus/COVID-19: veel gestelde vragen en het laatste nieuws | Gelre ziekenhuizen
alert
Corona

Ons laatste corona-nieuws en de meest gestelde vragen en antwoorden: klik hier

Zorg beter voor elkaar

Coronavirus/COVID-19: veel gestelde vragen en het laatste nieuws

Wij begrijpen dat u vragen heeft over de maatregelen die wij als ziekenhuis nemen vanwege het coronavirus/COVID-19. De belangrijkste maatregelen zijn:

  • U komt zoveel mogelijk alleen naar het ziekenhuis, maar als het nodig is, mag u wel 1 begeleider meenemen.
  • Heeft u griepachtige klachten en/of een positieve COVID-19 zelftest en moet u - na telefonisch overleg - toch voor een afspraak in het ziekenhuis zijn? Dan is het verplicht om een medisch mondneusmasker (mondkapje) voor éénmalig gebruik te dragen. U kunt deze halen bij de receptie. Dat geldt ook als u op bezoek gaat bij uw naaste die corona heeft. U krijgt dan persoonlijke beschermingsmiddelen en een medisch mondneusmasker op de afdeling.
  • In andere situaties is het niet meer nodig om een mondneusmasker te dragen, maar het mag wel als u zich daar prettig bij voelt. Onze zorgverleners dragen een medisch mondneusmasker als zij zorg verlenen binnen de 1,5 meter.
  • Geef elkaar de ruimte, afstand houden is veilig.
  • Desinfecteer uw handen bij binnenkomst met handalcohol en schud geen handen.
  • Op bezoek bij uw naaste? Dan heeft u geen griepachtige klachten en/of een positieve COVID-19 zelftest. Bekijk hier onze bezoekregels.
  • Uw naaste mag per bezoekmoment 2 bezoekers ontvangen. Een aantal afdelingen heeft een afwijkende bezoekregeling zoals de Intensive Care. Bekijk hier onze bezoektijden en de afdelingen met een afwijkende bezoekregeling.
  • Respecteer alstublieft onze huisregels.

Daarnaast vindt u op deze pagina een overzicht van de meest gestelde vragen met antwoorden - bijvoorbeeld op de vraag 'gaat mijn afspraak door' - en kunt u doorklikken naar ons laatste nieuws.

Covid-19 abstract beeld

Veel gestelde vragen over het coronavirus (COVID-19) en onze antwoorden

  • Heeft u algemene vragen over het coronavirus? Kijk hiervoor op de RIVM website
  • Heeft u medisch inhoudelijke vragen vanwege het coronavirus? Neem dan contact op met uw huisarts of de afdeling in ons ziekenhuis waar u onder behandeling bent.
  • Bent u zwanger en heeft u vragen over uw zwangerschap en het coronavirus? Bekijk hier de antwoorden op de veelgestelde vragen over zwangerschap en coronavirus. 
  • Heeft u vragen over de maatregelen in ons ziekenhuis? Bekijk dan de veel gestelde vragen en antwoorden hieronder. Of lees ons laatste nieuws.
  • Het dragen van een medisch mondneusmasker (mondkapje) voor éénmalig gebruik in ons ziekenhuis is verplicht als u griepachtige klachten en/of een positieve COVID-19 zelftest heeft. U kunt deze halen bij de receptie.
  • Gaat u op bezoek bij een patiënt met corona? Dan is het dragen van een chirurgisch mondneusmasker en persoonlijke beschermingsmiddelen verplicht, voor uw eigen veiligheid en die van anderen. U krijgt deze op de afdeling.
  • Onze zorgverleners dragen ook een medisch mondneusmasker als ze binnen 1,5 meter met u in contact zijn.
  • Wij adviseren dit, omdat we kwetsbare mensen in ons ziekenhuis willen beschermen. Ook willen we zorgen voor een veilige omgeving voor u als patiënt of bezoeker en voor onze medewerkers.

Wij nemen contact met u op als uw afspraak, onderzoek of operatie wordt ingepland. U hoeft ons dus niet zelf te bellen. Uiteraard kijken we bij het (opnieuw) inplannen van uw afspraak naar de medische urgentie. 

Om verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te beperken:

  • blijven we polikliniekafspraken waar het kan telefonisch of via beeldbellen doen;
  • plannen we operaties in op basis van medische urgentie. Het kan dus zijn dat het voor u lang(er) duurt voordat u een oproep krijgt voor uw operatie als het medisch niet urgent is.

Komt u naar ons ziekenhuis? Wilt u dan rekening houden met de maatregelen en adviezen? Als het kan, komt u alleen. Desinfecteer uw handen bij binnenkomst. En blijf elkaar de ruimte geven, want afstand houden is veilig.

Onze meest actuele maatregelen vindt u op deze pagina en op onze nieuwspagina.

Bent u verwezen naar ons ziekenhuis voor onderzoek en/of een bezoek aan een arts van één van onze poliklinieken of onderzoeksafdelingen? Dan ontvangt u van ons een afspraakbrief met als bijlage ‘Voorzorgsmaatregelen vanwege corona en vragenlijst triage’. U vult deze vragenlijst van tevoren in. Dat kunt u ook online doen in uw patiëntenportaal MijnGelre.

Na invullen van deze online corona check en uw e-mailadres ontvangt u een adviesmail. Daarin staan ook de geldende coronamaatregelen van ons ziekenhuis. Deze staan ook op deze webpagina.

Deze vragenlijst heeft als doel uw mogelijke gezondheidsklachten te inventariseren. En u te informeren over onze coronamaatregelen en ons advies om een medisch mondneusmasker (mondkapje) voor éénmalig gebruik te dragen als u griepachtige klachten heeft. Dit is om u en onze medewerkers te beschermen tijdens de afspraak. 





Als het medisch niet noodzakelijk is, komt u niet naar het ziekenhuis als u griepachtige klachten heeft en/of een positieve COVID-19 zelftest. U mag ook niet op bezoek bij een patiënt als u griepachtige klachten of een positieve zelftest heeft.

  • Is het wel noodzakelijk om naar het ziekenhuis te komen en u heeft griepachtige klachten en/of een positieve COVID-19 zelftest? Bel dan van tevoren met de afdeling waar u een afspraak heeft om te overleggen. Dat is niet nodig als u zelftest negatief is. Als u vervolgens naar het ziekenhuis komt,  heeft u uw eigen mondneusmasker (mondkapje) voor éénmalig gebruik op. U meldt zich vervolgens bij de receptie om een medisch mondneusmasker te krijgen.

  • Maximaal 48 uur voor uw afspraak vult u in uw patiëntenportaal MijnGelre de vragenlijst 'Screening COVID-19' in of u doet dit op de papieren versie die bij uw afspraakbrief zat. Na invullen van uw e-mailadres ontvangt u een adviesmail. Deze neemt u mee naar het ziekenhuis en toont u bij de receptie om een medisch mondneusmasker te krijgen en bij uw afspraak.


U komt zoveel mogelijk alleen naar uw afspraak. Als dat nodig is mag u 1 begeleider meenemen.

Neemt u voor het uitstellen of afzeggen van uw afspraak contact op met de polikliniek of afdeling waar u uw afspraak heeft. Zij kunnen met u overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Poli-afspraken waarvoor het niet nodig is om fysiek langs te komen, doen we zo veel mogelijk digitaal. We doen dat via een telefonisch consult of via de BeterDichtbij-app. Net als bij een fysieke afspraak kunt u te maken krijgen met de financiële afhandeling van uw zorg. U kunt dus een factuur krijgen voor onze digitale zorgverlening.

Meer weten?

Lees ook:

Blijft u met vragen zitten?

Ons team Patiëntenadministratie staat voor u klaar.
Bekijk de contactgegevens en bereikbaarheidstijden van Gelre Patiëntenadministratie »


Onze buitenpoliklinieken in Dieren, Epe en Lochem zijn open. Let op: u kunt hier alleen op afspraak terecht.

  • U krijgt als patiënt bericht van Gelre Apeldoorn (voor Epe) of van Gelre Zutphen (voor Dieren en Lochem) als u een afspraak heeft bij de buitenpolikliniek. Heeft u geen afspraak? Dan kunt u niet naar binnen bij onze buitenpolikliniek.

  • Net als op onze ziekenhuislocaties in Apeldoorn en Zutphen geldt hier dezelfde triage.
    Maximaal 48 uur voor uw afspraak vult u in patiëntenportaal MijnGelre de vragenlijst 'Screening COVID-19' in of doet u dit op de papieren versie die bij uw afspraakbrief zat. U ontvangt een adviesmail. Daarin staan ook de geldende coronamaatregelen van ons ziekenhuis. 
  • U kunt op onze buitenpoliklinieken alleen terecht voor bloedprikken als u een afspraak maakt.

Ja, dat mag, als u géén griepachtige klachten (hoesten, niezen en/of benauwdheid) en/of koorts of een positieve COVID-19 zelftest heeft. 

  • Uw naaste of bekende mag twee bezoekers ontvangen per bezoekmoment.

  • Wij vragen u niet op bezoek te komen als u griepachtige klachten (hoesten, niezen en/of benauwdheid) en/of koorts heeft of als u positief test op COVID-19. Heeft u zelf geen klachten maar heeft u een COVID-19 positieve huisgenoot? Dan vragen we u voorafgaand aan uw bezoek een COVID-19 zelftest te doen. Is deze test negatief, dan mag u wel op bezoek komen. Is deze test positief, dan komt u niet op bezoek en volgt u de landelijke COVID-19 richtlijnen.
  • Komt u op bezoek bij een coronapatiënt? Dan draagt u persoonlijke beschermingsmiddelen. Volg hierin de instructies van ons personeel. 

Wij begrijpen dat u graag bij uw naaste op de IC op bezoek wilt komen. Dat vinden wij ook belangrijk. Op dit moment mogen alle IC-patiënten 2 naasten ontvangen. Dit gaat op afspraak met de verpleging. Als u uw naaste bezoekt die corona heeft, moet u persoonlijke beschermingsmiddelen dragen. Volg hierin de instructies van ons personeel.

Wij realiseren ons dat het voor naasten van coronapatiënten op onze IC moeilijk is als ze op bezoek komen. De IC-patiënten met het coronavirus zijn namelijk regelmatig niet aanspreekbaar. Het verdere contact met naasten loopt via de verpleegkundige, de app Beterdichtbij, beeldbellen en 'gewoon' bellen. De intensivist en medisch maatschappelijk werker onderhouden ook wekelijks telefonisch contact met de familie.

U kunt alleen op bezoek komen als u géén griepachtige klachten (hoesten, niezen en/of benauwdheid) met koorts heeft en/of een positieve COVID-19 zelftest. Als dat wel het geval is, vragen wij u om niet op bezoek te komen bij een patiënt in ons ziekenhuis. Heeft u zelf geen klachten, maar heeft u wel een COVID-19 positieve huisgenoot? Dan vragen we u voorafgaand aan uw bezoek een COVID-19 zelftest te doen. Is deze test negatief, dan mag u wel op bezoek komen. Is deze test positief, dan blijft u thuis, komt u niet op bezoek en volgt u de landelijke richtlijnen. 

Meer informatie over onze bezoekregeling voor patiënten op andere afdelingen dan onze IC?
Dat kunt u lezen op de pagina over onze bezoekregeling.

U kunt bloed laten prikken bij verschillende bloedprikpunten.

Bekijk hier het actuele overzicht van geopende bloedprikpunten voor zowel regio Apeldoorn als Zutphen.

Ja, dit kunt u inleveren bij alle geopende bloedprikpunten.

Bekijk hier het overzicht van de geopende bloedprikpunten.

Ja, de apotheek is op beide ziekenhuislocaties (Apeldoorn en Zutphen) geopend.

In Gelre Apeldoorn kunt u bij de Gelre apotheek terecht:

  • 24 uur per dag, 7 dagen per week

  • Alleen voor spoedgevallen open: 17.30  08.00 uur en op zondag.

Buiten deze tijden is de dienstapotheek open: ingang buiten, links naast de hoofdingang.

In Gelre Zutphen kunt u bij de Gelre apotheek terecht:

  • 24 uur per dag, 7 dagen per week

  • Alleen voor spoedgevallen open: 17.30  08.00 uur en op zondag.

Nee, het is niet nodig of zinvol om extra herhaalrecepten aan te vragen (lees: herhaalrecepten te 'hamsteren'). Extra herhaalrecepten worden ook niet uitgegeven door onze apotheek.

Nee, als u of een familielid griepachtige klachten heeft of in contact bent geweest met een coronapatiënt, kunt u een zelftest doen of voor een coronatest terecht bij de GGD. U kunt zich hiervoor aanmelden via het landelijke nummer van de GGD: 0800 - 1202 online via: https://coronatest.nl/. U logt in met uw DigiD.

Bent of wordt u als patiënt opgenomen in ons ziekenhuis en heeft u griepachtige klachten? Dan bepaalt de zorgverlener die u behandelt of er een coronatest wordt gedaan.

Dat kan helaas niet. Het vaccineren en boosteren gebeurt door de GGD op speciaal daarvoor ingerichte locaties. U ontvangt hiervoor een persoonlijke uitnodiging. Op steeds meer GGD-locaties kunt u inmiddels zonder afspraak terecht voor een (booster)vaccinatie.

Meer informatie over de coronavirus vaccinaties vindt u op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie


U kiest zelf of u zich laat vaccineren tegen het coronavirus. Hoe meer mensen zich laten vaccineren, hoe minder corona zich kan verspreiden. En hoe meer vrijheid we straks weer gaan krijgen.

De overheid geeft informatie over het coronavaccin en het vaccineren. En legt uit wat het betekent voor de samenleving als veel mensen zich wel of niet laten vaccineren. Kijk op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie 

Heeft u een chronische aandoening en wilt u weten of het voor u veilig is om u te laten vaccineren?

Kijk dan op de website van de wetenschappelijke beroeps- of vakvereniging van uw chronische aandoening. Deze vereniging houdt bij wat er uit de onderzoeken van de verschillende vaccins naar voren komt en of het vaccineren voor u veilig is. 

Vaccinatie-advies bij


De rijksoverheid heeft aangegeven dat u de papieren bevestiging die u van uw vaccinatie krijgt, kunt bewaren in uw gele boekje. Dit is geen officieel vaccinatiebewijs. In de Coronacheck-app kunt u uw (booster)vaccinaties toevoegen door in te loggen met u Digi-ID. De QR code die dan wordt gemaakt, is uw officiële corona-vaccinatiebewijs. Ook is er in dezelfde app een Europees Digitaal Corona Certificaat als corona-vaccinatiebewijs binnen Europa. Kijk voor meer informatie op de website coronacheck.nl: https://coronacheck.nl/nl

Het coronavirus zorgt voor veel onzekerheid en ons dagelijks leven is behoorlijk veranderd. Het werk is veranderd (veel thuis werken) of soms weggevallen. Misschien is uw financiële situatie hierdoor onzeker. En vooralsnog weten we niet hoe lang dit nog zal duren.

Het is belangrijk om te beseffen dat het normaal is om stress te ervaren in deze situatie. Angst, bezorgdheid en onzekerheid over deze tijd, uw situatie en uw eigen gezondheid of die van uw naasten is heel normaal en hoort erbij. Het wordt anders als deze angst en onzekerheid uw hele leven gaan beheersen. Daarom is het nog belangrijker om goed voor uzelf en anderen te zorgen.

Onze teams van Psychiatrie en Medische Psychologie hebben samen een folder samengesteld met informatie en adviezen hoe u kunt omgaan met stress in corona-tijd. Wij bevelen deze folder van harte bij u aan.

U mag gewoon post versturen naar patiënten in ons ziekenhuis.

Complementary Content
${loading}
Scroll