alert
Corona

Ons laatste nieuws en de meest gestelde vragen en antwoorden rondom corona: klik hier

Zorg beter voor elkaar

Zorgnota

In de meeste gevallen wordt uw behandeling door ons gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. Op de zorgnota van uw verzekeraar kunt u precies zien welke zorg in rekening is gebracht. Voor eventuele vragen kunt u ook bij uw verzekeraar terecht.

Heeft uw zorgverzekeraar geen contract met Gelre ziekenhuizen? Dan krijgt u de zorgnota rechtstreeks van Gelre ziekenhuizen. Deze moet u zelf betalen. Vervolgens kunt u dit bedrag declareren bij uw zorgverzekeraar. Ook in enkele andere gevallen kunt u rechtstreeks een rekening van Gelre ziekenhuizen krijgen. Bijvoorbeeld als het om onverzekerde zorg gaat.

Waarom ontvang ik een factuur voor een telefonisch consult?

Om u te ontlasten plannen we vanaf 1 januari 2018 steeds vaker een telefonisch consult in tussen u en uw zorgverlener. Zo hoeft u niet meer naar het ziekenhuis te komen voor een herhaal- oftewel controleafspraak op de polikliniek. U krijgt dan telefonisch advies van uw zorgverlener. Het doel van het consult verandert dus niet.

N.B.: in verband met het coronavirus is het belangrijk om de kans op besmetting te verkleinen en de druk op ziekenhuizen te verlichten. Om deze reden heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de regelgeving verruimd. Hierdoor kan ook het eerste consult met de patiënt ‘op afstand’ worden uitgevoerd, bijvoorbeeld door het uitvoeren van een telefonisch consult of een videoconsult. Let er op dat zo’n consult op afstand in rekening wordt gebracht en daarmee gevolgen heeft voor uw zorgnota / eigen risico. Informeer hierover vooraf bij uw behandelaar en/of uw zorgverzekeraar.

Wanneer krijgt u een factuur van ons?

Maakt u gebruik van een telefonisch consult? Dan kunt u hiervoor een factuur ontvangen. Dat geldt als:

  • u niet bent uitbehandeld en met uw zorgverlener een controleafspraak heeft gemaakt die enkele maanden later plaatsvindt
  • u bent uitbehandeld (de DBC is gesloten) en u de arts later nog een keer om advies vraagt
  • wij in een periode behorend bij een DBC (90 of 120 dagen) naast het telefonisch consult geen andere zorg aan u hebben geleverd
  • u nog geen volledige aanspraak heeft gedaan op uw eigen risico
  • het telefonisch consult een (herhaal)bezoek aan de polikliniek vervangt
  • u tijdens het consult contact heeft gehad met de medisch specialist, verpleegkundig specialist, specialist ouderengeneeskunde, physician assistent of arts-assistent.

Bij vragen over uw ontvangen zorgnota’s

  • Heeft u een zorgnota van uw verzekeraar ontvangen? Neemt u dan contact op met uw zorgverzekeraar.
  • Krijgt u de zorgnota rechtstreeks van Gelre ziekenhuizen? Neemt u dan contact op met onze afdeling patiëntenadministratie. Deze afdeling is bereikbaar op:
    maandag t/m vrijdag van 08.30 - 12.30 uur en van 13.30 - 16.00 uur
    (055) 581 10 74 en via nota@gelre.nl

De zorgnota’s van behandelingen die gestart zijn na 1 juni 2014 en verzonden worden door Gelre ziekenhuizen voldoen aan de nieuwe richtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Moet u eigen risico van uw zorgverzekering betalen over een ander jaar dan u verwachtte? Of over een jaar dat u niet in het ziekenhuis bent geweest? Bijgaand voorbeeld van de Nederlandse Zorgautoriteit brengt in beeld waarom dit zo is.

Complementary Content
${loading}
Scroll