Coronavirus/COVID-19: veel gestelde vragen en het laatste nieuws | Gelre ziekenhuizen
alert
Corona

Ons laatste corona-nieuws en de meest gestelde vragen en antwoorden: klik hier

alert
Op Koningsdag (di 27 april) zijn al onze poliklinieken en prikposten gesloten

We wensen u een fijne Koningsdag ❤ ✤ Meer weten: klik hier

Zorg beter voor elkaar

Coronavirus/COVID-19: veel gestelde vragen en het laatste nieuws

Wij begrijpen dat u vragen heeft over de maatregelen die wij als ziekenhuis nemen vanwege het coronavirus/COVID-19. De belangrijkste maatregelen zijn:

  • U komt zoveel mogelijk alleen naar het ziekenhuis. Alleen als u minder valide of een kind bent, komt u met een begeleider.
  • U draagt een mondneusmasker (mondkapje) in de publieke binnenruimtes van ons ziekenhuis (verplicht). Let op: face-shields voldoen niet.
  • U gaat alleen op bezoek bij uw naaste als u en uw eventuele huisgenoten geen griepachtige klachten en/of koorts hebben.
  • Uw naaste mag per bezoekmoment 1 bezoeker ontvangen voor maximaal 1 uur.
    Een aantal afdelingen hebben een afwijkende bezoekregeling zoals de Intensive Care en Cardio Care Unit. Bekijk onze bezoektijden en de afwijkingen hierop.

Daarnaast vindt u op deze pagina een overzicht van de meest gestelde vragen met antwoorden bijvoorbeeld op de vraag 'gaat mijn afspraak door' en kunt u doorklikken naar ons laatste nieuws.

Covid-19 abstract beeld

Veel gestelde vragen over het coronavirus (COVID-19) en onze antwoorden

  • Heeft u algemene vragen over het coronavirus? Kijk hiervoor op de RIVM website
  • Heeft u medisch inhoudelijke vragen vanwege het coronavirus? Neem dan contact op met uw huisarts of de afdeling in ons ziekenhuis waar u onder behandeling bent.
  • Bent u zwanger en heeft u vragen over uw zwangerschap en het coronavirus? Bekijk hier de antwoorden op de veelgestelde vragen over zwangerschap en coronavirus. 
  • Heeft u vragen over de maatregelen in ons ziekenhuis? Bekijk dan het filmpje over de belangrijkste maatregelen of de vragen en antwoorden hieronder. Of lees ons laatste nieuws.


Wij nemen contact met u op als uw afspraak, onderzoek of operatie wordt ingepland. U hoeft ons dus niet zelf te bellen. Uiteraard kijken we bij het (opnieuw) inplannen van uw afspraak naar de medische urgentie. 

Om verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te beperken, willen we niet teveel mensen tegelijk in het ziekenhuis. Daarom:

  • blijven we polikliniekafspraken waar het kan telefonisch of via beeldbellen doen
  • plannen we operaties in op basis van medische urgentie. Het kan dus zijn dat het voor u lang(er) duurt voordat u een oproep krijgt voor uw operatie als het medisch niet urgent is.

Komt u naar het ziekenhuis, wilt u dan rekening houden met de genomen maatregelen om verspreiding van het coronavirus te beperken? U komt alleen en zet een mondneusmasker (mondkapje) op in de publieke ruimtes in ons ziekenhuis. Dat is verplicht. Desinfecteer uw handen en houd alstublieft 1,5 meter afstand tot andere patiënten, bezoekers en onze medewerkers. 

Onze meest actuele maatregelen vindt u in de vragen en antwoorden hieronder en op onze nieuwspagina.

  • Bent u verwezen naar ons ziekenhuis voor onderzoek en/of een bezoek aan een arts van één van onze poliklinieken of onderzoeksafdelingen? Dan ontvangt u van ons een afspraakbrief met als bijlage ‘Voorzorgsmaatregelen vanwege corona en vragenlijst triage polikliniek’.

    Deze vragenlijst heeft als doel uw mogelijke gezondheidsklachten te inventariseren. En u te informeren over onze coronamaatregelen en het gebruik van het juiste mondneusmasker om u en onze medewerkers te beschermen tijdens de afspraak. U kunt deze vragenlijst ook online invullen: ga naar de online corona check.

  • Na invullen van deze online corona check en uw e-mailadres ontvangt u een adviesmail. Daarin staan ook de geldende coronamaatregelen van ons ziekenhuis. Deze staan ook op deze webpagina.

Als het niet medisch noodzakelijk is, komt u dan niet naar het ziekenhuis als u griepachtige klachten heeft.

  • Is het wel noodzakelijk om naar het ziekenhuis te komen en u heeft griepachtige klachten? Bel dan van tevoren met de afdeling waar u een afspraak heeft om te overleggen. Als u naar het ziekenhuis komt, heeft u uw eigen mondneusmasker (mondkapje) op. U meldt zich vervolgens bij het uitgiftepunt bij de hoofdingang om een medisch mondneusmasker te krijgen.

  • Maximaal 48 uur voor uw afspraak vult u de online corona check in. Na invullen van uw emailadres ontvangt u een adviesmail. Deze neemt u mee naar het ziekenhuis en toont u bij het uitgiftepunt voor medische mondneusmaskers in de hal en bij uw afspraak.


Wij verzoeken u alléén naar het ziekenhuis te komen. Dit geldt ook voor zwangeren. Alleen als het echt niet anders kan - u bent bijvoorbeeld slecht ter been - mag u als patiënt 1 begeleider meenemen naar uw afspraak op de polikliniek of bezoek aan de SEH. Een kind mag begeleid worden door 1 ouder of verzorger. 

Uw begeleider mag géén griepachtige klachten (hoesten, niezen, benauwdheid) en/of koorts hebben. Heeft hij of zij dergelijke klachten gehad, dan moet uw begeleider minimaal 48 uur klachtenvrij zijn om met u mee te mogen gaan naar het ziekenhuis.

Neemt u voor het uitstellen of afzeggen van uw afspraak contact op met de polikliniek of afdeling waar u uw afspraak heeft. Zij kunnen met u overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Onze buitenpoliklinieken in Dieren, Epe en Lochem zijn deels weer open. Let op: u kunt hier alleen op afspraak terecht.

  • U krijgt als patiënt bericht van Gelre Apeldoorn (voor Epe) of van Gelre Zutphen (voor Dieren en Lochem) als u een afspraak heeft bij de buitenpolikliniek. Heeft u geen afspraak? Dan kunt u niet naar binnen bij onze buitenpolikliniek.

  • Net als op onze ziekenhuislocaties in Apeldoorn en Zutphen geldt hier dezelfde triage.
    Maximaal 48 uur voor uw afspraak vult u de online corona check in.
    Na invullen van uw emailadres ontvangt u een adviesmail. Deze neemt u mee naar het ziekenhuis en toont u zo nodig bij het uitgiftepunt voor medische mondneusmaskers in de hal en bij uw afspraak.

  • U kunt op onze buitenpoliklinieken alleen terecht voor bloedprikken als u een afspraak maakt.

Ja, dat mag. Maar alleen als u géén griepachtige klachten (hoesten, niezen en/of benauwdheid) en/of koorts heeft en uw eventuele huisgenoten ook géén griepachtige klachten en/of koorts hebben. Als dat wel het geval is, vragen wij u om niet op bezoek te komen bij uw naaste. Ook komt u alléén op bezoek bij uw naaste en blijft u voor maximaal 1 uur. 

Komt u op bezoek? Zet dan een mondneusmasker op als u het ziekenhuis binnengaat en houdt rekening met onze huidige bezoekregeling. Bekijk wanneer u op bezoek kunt komen en blijf maximaal 1 uur.

Wij begrijpen dat u graag bij uw naaste op de IC op bezoek wilt komen. Dat vinden wij ook belangrijk. Op dit moment mogen alle IC-patiënten 1 keer per dag 2 naasten ontvangen. Dit gaat op afspraak met de verpleging. 

Wij realiseren ons dat het voor naasten van coronapatiënten op onze IC moeilijk is als ze op bezoek komen. De IC-patiënten met het coronavirus zijn namelijk meestal niet aanspreekbaar. Het verdere contact met naasten loopt via de verpleegkundige, de app Beterdichtbij, beeldbellen en 'gewoon' bellen. De intensivist en medisch maatschappelijk werker onderhouden ook wekelijks telefonisch contact met de familie.

U kunt alleen op bezoek komen als u géén griepachtige klachten (hoesten, niezen en/of benauwdheid) met koorts heeft en uw eventuele huisgenoten ook géén griepachtige klachten met koorts hebben. Als dat wel het geval is, vragen wij u om niet op bezoek te komen bij een patiënt in ons ziekenhuis.

Meer informatie over onze bezoekregeling voor patiënten op andere afdelingen dan onze IC?
Dat kunt u lezen op de pagina over onze bezoekregeling.

U kunt bloed laten prikken bij verschillende bloedprikpunten.

Bekijk hier het actuele overzicht van geopende bloedprikpunten voor zowel regio Apeldoorn als Zutphen.

Ja, dit kunt u inleveren bij alle geopende bloedprikpunten.

Bekijk hier het overzicht van de geopende bloedprikpunten.

Ja, de apotheek is op beide ziekenhuislocaties (Apeldoorn en Zutphen) geopend.

In Gelre Apeldoorn kunt u bij de Gelre apotheek terecht:

  • 24 uur per dag, 7 dagen per week

  • Alleen voor spoedgevallen open: 17.30  08.00 uur en op zondag.

Buiten deze tijden is de dienstapotheek open: ingang buiten, links naast de hoofdingang.

In Gelre Zutphen kunt u bij de Gelre apotheek terecht:

  • 24 uur per dag, 7 dagen per week

  • Alleen voor spoedgevallen open: 17.30  08.00 uur en op zondag.

Nee, het is niet nodig of zinvol om extra herhaalrecepten aan te vragen (lees: herhaalrecepten te 'hamsteren'). Extra herhaalrecepten worden ook niet uitgegeven door onze apotheek.

Nee, als u of een familielid griepachtige klachten heeft of in contact bent geweest met een coronapatiënt, kunt u voor een coronatest terecht bij de GGD. U kunt zich hiervoor aanmelden via het landelijke nummer van de GGD: 0800 - 1202.

Bent of wordt u als patiënt opgenomen in ons ziekenhuis en heeft u griepachtige klachten? Dan bepaalt de zorgverlener die u behandelt of er een coronatest wordt gedaan.

U kunt zich niet in het ziekenhuis laten vaccineren tegen het coronavirus. Het vaccineren gebeurt door de GGD op speciaal daarvoor ingerichte locaties en u ontvangt hiervoor een persoonlijke uitnodiging.

Meer informatie over de coronavirus vaccinaties vindt u op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie



U kiest zelf of u zich laat vaccineren tegen het coronavirus. Hoe meer mensen zich laten vaccineren, hoe minder corona zich kan verspreiden. En hoe meer vrijheid we straks weer gaan krijgen.

De overheid geeft informatie over het coronavaccin en het vaccineren. En legt uit wat het betekent voor de samenleving als veel mensen zich wel of niet laten vaccineren. Kijk op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/vraag-en-antwoord

Heeft u een chronische aandoening en wilt u weten of het voor u veilig is om u te laten vaccineren?

Kijk dan op de website van de wetenschappelijke beroeps- of vakvereniging van uw chronische aandoening. Deze vereniging houdt bij wat er uit de onderzoeken van de verschillende vaccins naar voren komt en of het vaccineren voor u veilig is. 

Vaccinatie-advies bij


U mag gewoon post versturen naar patiënten in ons ziekenhuis.

Het coronavirus zorgt voor veel onzekerheid en ons dagelijks leven is behoorlijk veranderd. We moeten 1,5 meter afstand houden. We kunnen nog niet overal naartoe, kunnen onze naasten niet altijd bezoeken óf we zitten juist meer op elkaars lip. Het werk is veranderd (veel thuis werken) of soms weggevallen. Misschien is uw financiële situatie hierdoor onzeker. En vooralsnog weten we niet hoe lang dit nog zal duren.

Het is belangrijk om te beseffen dat het normaal is om stress te ervaren in deze situatie. Angst, bezorgdheid en onzekerheid over deze tijd, uw situatie en uw eigen gezondheid of die van uw naasten is heel normaal en hoort erbij. Het wordt anders als deze angst en onzekerheid uw hele leven gaan beheersen. Daarom is het nog belangrijker om goed voor uzelf en anderen te zorgen.

Onze teams van Psychiatrie en Medische Psychologie hebben samen een folder samengesteld met informatie en adviezen hoe u kunt omgaan met stress in corona-tijd. Wij bevelen deze folder van harte bij u aan.

Poli-afspraken waarvoor het niet nodig is om fysiek langs te komen, doen we zo veel mogelijk digitaal. We doen dat via een telefonisch consult of via de BeterDichtbij-app. Net als bij een fysieke afspraak kunt u te maken krijgen met de financiële afhandeling van uw zorg. U kunt dus een factuur krijgen voor onze digitale zorgverlening.

Meer weten?

Lees ook:

Blijft u met vragen zitten?

Ons team Patiëntenadministratie staat voor u klaar.
Bekijk de contactgegevens en bereikbaarheidstijden van Gelre Patiëntenadministratie »


Ja, het dragen van een mondneusmasker is verplicht in publieke binnenruimtes in Gelre ziekenhuizen. Neem deze alstublieft zelf mee naar het ziekenhuis. Face-shields voldoen niet.

  • Maximaal 48 uur voor uw afspraak vult u de online corona check in. Na invullen van uw emailadres ontvangt u een adviesmail. Deze neemt u mee naar het ziekenhuis en toont u bij het uitgiftepunt voor medische mondneusmaskers in de hal en bij uw afspraak.

Meer informatie leest u in dit nieuwsbericht.

Als u onze medewerkers een hart onder de riem wilt steken, dat kan. U kunt een persoonlijke boodschap voor al onze medewerkers sturen naar: attenties@gelre.nl. Deze zullen wij intern delen.

Wilt u iets aan onze medewerkers geven? Neem dan ook contact op via attenties@gelre.nl.

Wilt u zich aanmelden om te helpen als verzorgende of verpleegkundige? Dan komen we ook graag met u in contact. Ga naar Hulp corona en meldt u aan.

Complementary Content
${loading}
Scroll