alert
Corona

Ons laatste nieuws en de meest gestelde vragen en antwoorden rondom corona: klik hier

Zorg beter voor elkaar

Coronavirus/COVID-19: veel gestelde vragen en het laatste nieuws

Wij begrijpen dat u vragen heeft over de maatregelen die wij als ziekenhuis nemen vanwege het coronavirus/COVID-19. Op deze pagina vindt u daarom een overzicht van de meest gestelde vragen met antwoorden. Ook kunt u hier ons laatste nieuws lezen over de maatregelen die wij als ziekenhuis nemen.

Covid-19 abstract beeld

Veel gestelde vragen over het coronavirus (COVID-19) en onze antwoorden

  • Heeft u algemene vragen over het coronavirus? Kijk hiervoor op de RIVM website
  • Heeft u medisch inhoudelijke vragen vanwege het coronavirus? Neem dan contact op met uw huisarts of de afdeling in ons ziekenhuis waar u onder behandeling bent.
  • Bent u zwanger en heeft u vragen over uw zwangerschap en het coronavirus? Bekijk hier de antwoorden op de veelgestelde vragen over zwangerschap en coronavirus. 
  • Heeft u vragen over de maatregelen in ons ziekenhuis? Bekijk dan het animatiefilmje en/of de vragen hieronder of de laatste nieuwsberichten op onze nieuwspagina.


Wij nemen contact met u op als uw (uitgestelde) afspraak, onderzoek of operatie wordt ingepland. U hoeft ons dus niet zelf te bellen. Uiteraard kijken we bij het (opnieuw) inplannen van uw afspraak naar de medische urgentie. Vanwege het uitstellen van afspraken tijdens de coronacrisis zijn de wachttijden bij de meeste afdelingen opgelopen. We doen er alles aan om afspraken snel weer in te plannen.

Om verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te beperken, willen we niet teveel mensen tegelijk in het ziekenhuis. Daarom:

  • blijven we polikliniekafspraken waar het kan telefonisch doen
  • plannen we operaties in op basis van medische urgentie. Het kan dus zijn dat het voor u lang(er) duurt voordat u een oproep krijgt voor uw operatie als het medisch niet urgent is.

Komt u naar het ziekenhuis, wilt u dan rekening houden met de genomen maatregelen om verspreiding van het coronavirus te beperken? Houd rondom en in het ziekenhuis alstublieft 1,5 meter afstand tot andere patiënten, bezoekers en onze medewerkers. En lees meer over de triage bij de veel gestelde vraag hierover. 

Onze meest actuele maatregelen vindt u in de vragen en antwoorden hieronder en op onze nieuwspagina.

  • Heeft u als patiënt, begeleider of bezoeker geen griepachtige klachten (hoesten, niezen, benauwdheid e.d.) en/of koorts of dit gehad in de afgelopen 48 uur? Dan kunt u gewoon het ziekenhuis binnenlopen.
  • Heeft u als patiënt wel griepachtige klachten en/of koorts (of minder dan 48 uur geleden)? Meldt u zich dan bij het uitgiftepunt bij de hoofdingang van het ziekenhuis. U krijgt hier een mondneusmasker. Nadat u het masker heeft opgezet, mag u het ziekenhuis binnengaan. U houdt het masker gedurende uw gehele bezoek in het ziekenhuis op. Wij doen dit voor uw eigen veiligheid en die van andere patiënten, bezoekers en onze medewerkers.

  • Heeft u als begeleider of bezoeker wel griepachtige klachten en/of koorts (of minder dan 48 uur geleden)? Dan blijft u thuis en komt u niet naar het ziekenhuis.

U kunt zichzelf screenen aan de hand van onderstaande klachten:

  • verkoudheid
  • keelpijn
  • (droge) hoest of slijm ophoesten
  • kortademig of moeite met ademen
  • pijn in de borstkas
  • koorts of koortsig gevoel
  • spier- en gewrichtspijn
  • hoofdpijn
  • diarree
  • misselijkheid of overgeven
  • buikpijn
  • smaak- en /of reukverlies

Heeft u één of meerdere van deze klachten of heeft u deze gehad in de afgelopen 48 uur, vraag dan om een mondneusmasker als u patiënt bent en voor een afspraak komt. Bent u begeleider of bezoeker, blijf dan thuis.


Als het niet medisch noodzakelijk is, komt u dan niet naar het ziekenhuis als u griepachtige klachten heeft.

Mocht het wel noodzakelijk zijn om naar het ziekenhuis te komen en u heeft klachten, bel dan van tevoren met de afdeling waar u een afspraak heeft om te overleggen. Als u vervolgens naar het ziekenhuis komt, meldt u zich bij het uitgiftepunt naast de hoofdingang om een mondneusmasker te krijgen.


Wij verzoeken u alleen naar het ziekenhuis te komen. Dit geldt ook voor zwangeren. Alleen als het echt niet anders kan - u bent bijvoorbeeld slecht ter been -, mag u als patiënt 1 begeleider meenemen naar uw afspraak op de polikliniek of bezoek aan de SEH.

Uw begeleider mag géén griepachtige klachten (hoesten, niezen, benauwdheid) en/of koorts hebben. Heeft hij of zij dergelijke klachten gehad, dan moet uw begeleider minimaal 48 uur klachtenvrij zijn om met u mee te mogen gaan naar het ziekenhuis.

Neemt u voor het uitstellen of afzeggen van uw afspraak contact op met de polikliniek of afdeling waar u uw afspraak heeft. Zij kunnen met u overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Ja, dat mag. Maar alleen als u géén griepachtige klachten (hoesten, niezen en/of benauwdheid) en/of koorts heeft en uw eventuele huisgenoten ook géén griepachtige klachten en/of koorts hebben. Als dat wel het geval is, vragen wij u om niet op bezoek te komen bij uw naaste. Ook komt u alléén op bezoek bij uw naaste en blijft u voor maximaal 1 uur. 

Komt u op bezoek? Houd dan rekening met onze huidige bezoekregeling en bekijk wanneer u alleen en voor maximaal 1 uur op bezoek kunt komen (zie de bezoektijden van de verschillende afdelingen).

Onze buitenpoliklinieken in Dieren, Epe en Lochem zijn deels weer open. Let op: u kunt hier alleen op afspraak terecht.

  • U krijgt als patiënt bericht van Gelre Apeldoorn (voor Epe) of van Gelre Zutphen (voor Dieren en Lochem) als u een afspraak heeft bij de buitenpolikliniek. Heeft u geen afspraak? Dan kunt u niet naar binnen bij onze buitenpolikliniek.
  • Net als op onze ziekenhuislocaties in Apeldoorn en Zutphen geldt dezelfde triage. Als u griepachtige klachten heeft, meldt u zich om een mondneusmasker te krijgen.
  • U kunt op onze buitenpoliklinieken nog niet terecht voor bloedprikken, radiologie (röntgen) en het maken van een ECG.


U kunt bloed laten prikken bij verschillende bloedprikpunten.

Bekijk hier het actuele overzicht van geopende bloedprikpunten voor zowel regio Apeldoorn als Zutphen.

Ja, dit kunt u inleveren bij alle geopende bloedprikpunten.

Bekijk hier het overzicht van de geopende bloedprikpunten.

Ja, de apotheek is op beide ziekenhuislocaties (Apeldoorn en Zutphen) geopend.

In Gelre Apeldoorn kunt u bij de apotheek terecht van:

  • maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur

  • zaterdag en zondag van 9.00 uur - 17.00 uur (in de centrale hal van het ziekenhuis).

Buiten deze tijden is de dienstapotheek open: ingang buiten, links naast de hoofdingang.

In Gelre Zutphen kunt u bij de apotheek terecht van:

  • maandag t/m vrijdag van 8.30 uur - 17.30 uur.

Daarna alleen voor spoedgevallen tot 0.00 uur. 's Nachts is de apotheek in Zutphen niet open.

Wij begrijpen dat u graag bij uw naaste op de IC op bezoek wilt komen. Dat vinden wij ook belangrijk. Op dit moment mogen IC-patiënten besmet met het coronavirus 1 keer per dag 2 naasten ontvangen. Dit gaat op afspraak met de verpleging. Voor IC-patiënten zonder corona geldt dat ze 2 keer per dag 2 bezoekers mogen ontvangen tijdens de bezoekmomenten. Het mogen per bezoekmoment verschillende bezoekers zijn, maar liefst steeds dezelfde personen.

Wij realiseren ons dat het voor naasten van coronapatiënten op onze IC moeilijk is dat ze niet vaker bij hun naaste kunnen zijn. Toch vragen wij om uw begrip voor deze situatie. De IC-patiënten met het coronavirus zijn niet aanspreekbaar, waardoor het verdere contact met naasten via de verpleegkundige loopt, de app Beterdichtbij, beeldbellen en 'gewoon' bellen. De intensivist en medisch maatschappelijk werker onderhouden ook wekelijks telefonisch contact met de familie.

U kunt alleen op bezoek komen als u géén griepachtige klachten (hoesten, niezen en/of benauwdheid) met koorts heeft en uw eventuele huisgenoten ook géén griepachtige klachten met koorts hebben. Als dat wel het geval is, vragen wij u om niet op bezoek te komen bij een patiënt in ons ziekenhuis.

Meer informatie over onze bezoekregeling voor patiënten op andere afdelingen dan onze IC?
Dat kunt u lezen op de pagina over onze bezoekregeling.

Nee, het is niet nodig of zinvol om extra herhaalrecepten aan te vragen (lees: herhaalrecepten te 'hamsteren'). Extra herhaalrecepten worden ook niet uitgegeven door onze apotheek.

U mag gewoon post versturen naar patiënten in ons ziekenhuis.

Nee, als u of een familielid griepachtige klachten heeft en zich wil laten testen, kunt u terecht bij de GGD. Sinds 1 juni 2020 kan iedereen met milde klachten zich laten testen op het coronavirus (COVID-19). U kunt zich hiervoor aanmelden via het landelijke nummer van de GGD: 0800 - 1202.

Als u patiënt bent in ons ziekenhuis en griepachtige klachten heeft, bepaalt de zorgverlener die u behandelt of er een coronatest wordt gedaan.

Het coronavirus zorgt voor veel onzekerheid en ons dagelijks leven is behoorlijk veranderd. We moeten 1,5 meter afstand houden. We kunnen nog niet overal naartoe, kunnen onze naasten niet altijd bezoeken óf we zitten juist meer op elkaars lip. Het werk is veranderd (veel thuis werken) of soms weggevallen. Misschien is je financiële situatie hierdoor onzeker. En vooralsnog weten we niet hoe lang dit nog zal duren.

Het is belangrijk om te beseffen dat het normaal is om stress te ervaren in deze situatie. Angst, bezorgdheid en onzekerheid over deze tijd, je situatie en over je eigen gezondheid of die van je naasten is heel normaal en hoort erbij. Het wordt anders als deze angst en onzekerheid je hele leven gaan beheersen. Daarom is het nog belangrijker om goed voor jezelf en anderen te zorgen.

Onze teams van Psychiatrie en Medische Psychologie hebben samen  een folder samengesteld met informatie en adviezen hoe u kunt omgaan met stress in corona-tijd. Wij bevelen deze folder van harte bij u aan.

Poli-afspraken waarvoor het niet nodig is om fysiek langs te komen, doen we zo veel mogelijk digitaal. We doen dat via een telefonisch consult of via de BeterDichtbij-app. Net als bij een fysieke afspraak kunt u te maken krijgen met de financiële afhandeling van uw zorg. U kunt dus een factuur krijgen voor onze digitale zorgverlening.

Meer weten?

Lees ook:

Blijft u met vragen zitten?

Ons team Patiëntenadministratie staat voor u klaar.
Bekijk de contactgegevens en bereikbaarheidstijden van Gelre Patiëntenadministratie »


Complementary Content
${loading}
Scroll