alert
Corona

Ons laatste nieuws en de meest gestelde vragen en antwoorden rondom corona: klik hier

Zorg beter voor elkaar

Spoedeisende Hulp (SEH)

U komt op de Spoedeisende Hulp wanneer u (zeer) dringend zorg nodig heeft. De SEH is daarom 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend. Wij hebben een speciaal SEH-team, dat bestaat uit diverse artsen en SEH-verpleegkundigen. Op deze manier kunnen wij u snel de juiste zorg bieden.

Direct naar:

Overdracht patiënt van ambulancebroeder naar medewerkers van de Spoedeisende Hulp

Wanneer gaat u naar de SEH?

In een levensbedreigende situatie belt u direct 112. U krijgt dan instructies van de medewerker van de meldkamer. Hij of zij stuurt eventueel een ambulance. 

Overleg altijd eerst met deskundigen wat u het beste kunt doen. Bel daarom uw huisarts of de huisartsenpost en bespreek uw situatie. Door dit overleg wordt duidelijk welke zorg het beste bij uw situatie past. Dit kan een bezoek zijn aan de huisarts of huisartsenpost of een rechtstreekse doorverwijzing naar het ziekenhuis. 

Goed om te weten: voor behandeling op de SEH wordt aanspraak gemaakt op uw eigen risico van uw zorgverzekering. Beoordeling van uw zorgvraag door de huisarts of huisartsenpost, kan voorkomen dat u onnodig kosten maakt.

Wanneer geholpen?

Wanneer u op de SEH komt neemt de triageverpleegkundige u mee naar de onderzoeks- of behandelkamer. Het kan zijn dat wij u eerst willen onderzoeken. Denk aan:

  • bloed afnemen
  • röntgenfoto maken
  • hartslag controleren
  • lichaamstemperatuur controleren

We bespreken uw klachten en daarna bepalen we hoe spoedeisend of urgent uw klacht is. U krijgt dan een kleur zodat u weet wanneer de arts u onderzoekt:

  • rood: acuut, u wordt meteen onderzocht
  • geel: onderzoek binnen 1 uur
  • groen: onderzoek binnen 2 uur
  • blauw: onderzoek binnen 4 uur

Daarna kunt u wachten in de wachtkamer van de SEH. Als er veel patiënten tegelijkertijd zijn, dan kan het zijn dat uw wachttijd langer wordt als uw klachten iets minder urgent zijn.

Tijdens avonduren en weekenden kan het voorkomen dat de triageverpleegkundige u verwijst naar de Huisartsenpost. Deze bevindt zich naast de Spoedeisende Hulp. 

Heeft u lichte klachten?

Heeft u bijvoorbeeld een verstuiking, kneuzing of kleine wond? Dan krijgt u een snel behandeltraject (Fasttrack traject). In zo'n geval behandelt onze SEH-verpleegkundige u. Door deze werkwijze hoeft u niet op een arts te wachten en wordt u snel geholpen. Wilt u toch dat een arts u behandelt of heeft u specifieke vragen aan een arts? Geef dit dan aan bij de verpleegkundige zodat u alsnog een arts te spreken krijgt.

Wilt u hier rekening mee houden?

Op de Spoedeisende Hulp kan het soms erg druk zijn. U moet dan soms lang wachten tot u wordt geholpen (2-3 uur is vrij normaal). Daarom vinden we het belangrijk dat u rekening houdt met de volgende zaken, zodat we elke persoon de aandacht en zorg kunnen geven die hij of zij nodig heeft.

  • Tijdens de behandeling kan er één persoon bij u blijven.
  • U mag niets eten of drinken voordat de arts u gezien heeft. Dit in verband met onderzoeken of eventuele ingrepen die u moet ondergaan (nuchterbeleid).
  • U kunt als patiënt in overleg met de verpleegkundige gebruik maken van de telefoon in de behandelkamer.
  • Bent u niet in staat om met eigen vervoer naar huis te gaan? Dan kunt u bij de portier een taxi bestellen.

Hartelijk dank voor uw begrip en medewerking!

Complementary Content
${loading}
Scroll