Web Content Viewer
ActionsOptometrisch Centrum Gelre maakt oogzorg beter beschikbaar
Om zorg nu en in de toekomst toegankelijk en betaalbaar te houden is het efficiënt inrichten ervan noodzakelijk. Dit vatten we samen onder het motto ‘Juiste zorg op de juiste plek’. Met het Optometrisch Centrum geeft Gelre ziekenhuizen daar concreet handen en voeten aan. Resultaat: kortere wachttijden en kwalitatief goede oogzorg dichtbij de mensen.
Web Content Viewer
ActionsOptometrist Allette Schellevis noemt vergrijzing en lange wachttijden bij de oogartsen als de twee belangrijke redenen voor de oprichting van het Optometrisch Centrum Gelre. “Door de babyboom neemt het aantal ouderen in Nederland de komende jaren sterk toe. Dat geldt ook voor onze zorgregio Apeldoorn-Zutphen. Naarmate de leeftijd vordert, wordt de kans op oogproblemen groter. Denk aan klachten als waziger zien en droge ogen en aandoeningen zoals staar en glaucoom. Ons Gelre Oogcentrum kende een wachttijd van één tot twee maanden. Door de vergrijzing zal dat alleen maar oplopen.”
De juiste zorgverlener
Begin 2020 ontstond het idee om minder complexe oogheelkundige zorg te verschuiven van de oogarts naar een ervaren optometrist met minimaal twee jaar werkervaring in het ziekenhuis. Allette: “Patiënten komen bij die zorgverlener terecht die het beste bij hun oogklachten past. Gebleken is dat van de vijf patiënten die bij een optometrist komen er slechts één door moet naar de oogarts. Daardoor heeft de oogarts meer tijd voor de complexere oogaandoeningen. Dat is de juiste zorg op de juiste plek.”
Wat doet een optometrist?
Een optometrist is opgeleid om ogen te onderzoeken en eventuele oogafwijkingen en -ziektes op te sporen. Allette: “Denk aan:
- aantasting van het netvlies door diabetes of door ouderdom
- glaucoom (beschadiging van de oogzenuw door hoge oogdruk)
- droge, vermoeide en rode ogen of een afwijkend gevoel alsof er zand in de ogen zit
- flitsen en vlekken die langer dan vier weken aanwezig zijn
De optometrist beoordeelt de aard van de klachten en of de patiënt doorgestuurd kan worden naar de oogarts of juist naar de opticien terug kan om de bril aan te laten passen. Het kan ook zijn dat de patiënt bij ons blijft voor bijvoorbeeld eens in de twee jaar een oogcontrole.”
Dichtbij de mensen
Het Optometrisch Centrum Gelre zit op vier locaties: Apeldoorn, Zutphen, Epe en Lochem. “Daarmee is optometrische oogzorg altijd dicht in de buurt”, verduidelijkt Allette. “Mensen komen bij ons na verwijzing van de huisarts en gaan naar die plaats die hen het beste uitkomt. Patiënten kunnen al binnen twee weken terecht bij de optometrist. Ook de diagnose is snel gesteld, want op alle locaties is apparatuur aanwezig die de optometrist nodig heeft. En als er iets bijzonders is, is door de korte lijntjes met de oogarts aanvullende deskundigheid direct beschikbaar. Op die manier kan de patiënt snel en doeltreffend geholpen worden.”
Kwaliteit van oogzorg
Bijna een jaar na het eerste initiatief draait het Optometrisch Centrum Gelre op volle toeren. “Door de efficiëntere indeling van oogzorg verwachten wij dat de wachttijden bij de oogartsen korter zullen worden en de kwaliteit van de eerstelijns oogzorg zal toenemen. Deze mooie ontwikkeling geeft een extra dimensie aan mijn vak. Ik wilde graag de zorg in en mensen helpen. Ik koos voor de richting oogheelkunde, niet alleen omdat het een heel veelzijdig specialisme is, maar ook omdat mijn moeder blind is. Daarom heb ik speciale interesse in ogen en het leveren van kwalitatief hoge oogzorg. Ik denk dat het Optometrisch Centrum Gelre daar heel goed aan bijdraagt.”
Lees meer over de ervaring van Paul van der Kuip met het Optometrisch Centrum Gelre.