“Binnen twee weken zat ik bij de optometrist in de stoel” | Gelre ziekenhuizen
Zorg beter voor elkaar

“Binnen twee weken zat ik bij de optometrist in de stoel”

“Ik had een andere bril nodig”, vertelt Paul van der Kuip (63 jaar). “Dus ik ging naar de opticien, maar zijn metingen leverden elke keer een ander resultaat op. Hij stuurde me door naar de optometrist. ‘Laat die er maar eens naar kijken’, zei opticien David Buist van B & B Optiek in Warnsveld. Zo kwam ik bij het Optometrisch Centrum Gelre terecht. Heel snel overigens, binnen twee weken zat ik bij de optometrist in de stoel.”

Zelfstandig werkend optometristen op onderzoekskamer
Lees verderarrow

Een aangezichtsverlamming zorgt ervoor dat het rechteroog van Paul niet sluit. Ook knipperen lukt niet. Dat is echter wel een noodzakelijke functie om de vochtbalans van het oog op peil te houden. Toch valt de uitdroging van het oog mee, vindt Paul. “Ik kan gerust zestig kilometer fietsen en niets merken. Een andere keer kan ik er wel last van hebben. Dat verschilt tussen de ene en de andere keer. Soms wordt er veel vocht aangemaakt en soms weinig. Schijnbaar heeft dat wel effect op metingen waarbij de sterkte van je brillenglazen wordt bepaald.”

Stabiele vochtbalans

Optometrist Allette Schellevis onderzoekt het oog, doet metingen en bepaalt de oogdruk. Vervolgens schrijft ze een briladvies voor de opticien. Een goede meting is immers essentieel om de juiste brillenglazen te kunnen maken. Paul: “Ze heeft me ook een hele stapel pipetjes gegeven met de bedoeling dat ik twee keer per dag mijn rechteroog druppel. Dat moet voor een stabielere vochtbalans zorgen. De opticien kan straks meten welk resultaat dat heeft gehad. En hij gaat bekijken of hij met het advies van Allette uit de voeten kan. Als dat zo is, hoef ik in principe niet meer naar haar terug.”

Vrijwel geen wachttijd

Paul vervolgt: “Er was een goede samenwerking tussen optometrist en opticien. De opticien heeft zich kwetsbaar opgesteld en de hulp van de optometrist ingeroepen. Het advies van een andere deskundige zorgt voor een beter resultaat voor mij als patiënt. Dat kan ik alleen maar heel fijn vinden.” Paul was aangenaam verrast dat hij zo snel bij het Optometrisch Centrum Gelre terecht kon. “De opticien gaf me een briefje mee voor de huisarts, zodat die me kon doorverwijzen naar de optometrist. Binnen twee weken zat ik in Zutphen bij Allette op de stoel. Dat had ik niet verwacht. Zeker niet omdat de opticien had gezegd dat het wel een paar maanden kon duren.”

Prettig contact

Ook de ontvangst in het Optometrisch Centrum Gelre is Paul goed bevallen. “Voorgaande afspraken liepen niet uit, dus ik was keurig op tijd aan de beurt. Ook over Allette niets dan lof. Haar aanpak was heel prettig en deskundig. Het contact tussen haar en mij was prima. Als dat niet zo was geweest had ik het ook gezegd hoor”, benadrukt Paul. “In feite hoef ik nu niet meer in het Optometrisch Centrum Gelre te zijn. Mocht dat wel zo zijn, dan weet ik de weg zeker te vinden.”

Lees ook het verhaal van optometrist Alette Schellevis van het Optometrisch Centrum Gelre.

 

 


Complementary Content
${loading}
Scroll