Betere kwaliteit van leven voor patiënten door VR-game op Pijnpoli | Gelre ziekenhuizen
Zorg beter voor elkaar

Betere kwaliteit van leven voor patiënten door VR-game op Pijnpoli

In Gelre zijn we continu bezig om op innovatieve wijze de zorg voor de patiënt te verbeteren. Een mooi voorbeeld hiervan is de VR-bril die we sinds vorig jaar gebruiken op de Pijnpoli om chronische pijn te bestrijden. Wereldwijd heeft namelijk naar schattig één op de vijf mensen last van chronische pijn. Eén van die mensen is Jacques uit Zutphen. Eind januari begon hij samen met verpleegkundig specialist pijngeneeskunde Carla Vermue als één van de eersten aan deze nieuwe behandeling, 3 maanden later is hij een enthousiaste ambassadeur voor het programma.

Verpleegkundig specialist helpt patiënt op Pijnpoli met VR-bril

Buiten is het een sombere dag, in de spreekkamer op de vierde verdieping in Gelre Zutphen waar we Jacques treffen hangt een andere sfeer; hij komt binnen met een glimlach en vol positieve energie. Als je hem zo ziet, zou je niet zeggen dat hij kampt met chronische pijn, maar niets is minder waar. De goedlachse Zutphenaar heeft al gedurende lange tijd last van een beknelde zenuw in zijn ruggenwervel, met als resultaat een leven met dagelijks pijn. Na vele onderzoeken kwam hij terecht op de Pijnpoli in Gelre Zutphen waar hij kennis maakte met Carla.

Slapend in de stoel na een half uur met de VR-bril op

“Ik kwam hier enorm sceptisch binnen”, vertelt Jacques over het eerste contact. “Ik had al meerdere dingen geprobeerd, die allemaal niet hielpen, dus ik kwam hier eigenlijk binnen met het idee van ‘wat moet ik hier’. Ik had de boel eigenlijk al opgegeven, maar tegelijkertijd wilde ik alles doen om de pijn te verminderen. Het eerste gesprek met Carla was heel prettig waardoor ik het traject uiteindelijk toch maar ben aangegaan.” Terwijl Jacques dit vertelt, begint Carla te glimlachen. “Het mooiste van alles vind ik nog steeds dat ik iemand binnen zag komen die geen vertrouwen had, maar het proces toch wilde aangaan. Toen zijn we begonnen met de behandeling en binnen no-time zag ik een compleet ander persoon binnen wandelen.” Jacques knikt instemmend en vult aan: “Bij het intakegesprek zat ik hier in de stoel zonder enige verwachtingen. Toen kreeg ik die bril op en binnen een half uur lag ik al te slapen in de stoel. Dat had ik zelf ook niet zien aankomen, maar dat was wel heel prettig.”

De pijn reguleren en ermee om leren gaan

‘Die bril’ is een VR-bril, ontwikkeld door Reducept. Door op een interactieve manier bijvoorbeeld pijnprikkels uit te schakelen in een game leren patiënten hoe pijn werkt en uiteindelijk hoe ze om kunnen gaan met pijn. Vervolgens stelt de patiënt samen met de hulpverlener kleine persoonlijke doelen op waar ze naar toewerken. Uniek bij deze methode is dat er wordt gekeken naar hoe met de pijn om te gaan in plaats van dat de pijn daadwerkelijk wordt bestreden. Carla legt uit: “Het heeft heel erg te maken met gevoel, gedachte en uiteindelijk gedrag. Mensen krijgen inzicht in hun dagelijkse patronen en leren die te herkennen. Vervolgens gaan we samen op zoek naar waar de patiënt blij van wordt. Dat geeft namelijk positieve energie en een positieve mindset. Vooral die mindset is heel belangrijk; je kijkt namelijk naar ‘hoe ga ik om met pijn en hoe kan ik dat reguleren?’ met als uiteindelijke doel gedragsverandering waardoor de pijn niet meer op de voorgrond staat.”

In gesprek en aan de slag

Bij de VR-bril hoort ook een werkboek dat de patiënt moet invullen. Deze wordt vervolgens besproken op de poli. “Het gesprek dat je met elkaar hebt, is minstens net zo belangrijk als de VR-bril. We kijken naar de opdrachten uit het werkboek, maar we kijken ook regelmatig terug naar welke doelen we hadden opgesteld”, aldus Carla. Ook Jacques kan zich daar in vinden: “Dit hele traject heeft me echt uit het slop getrokken, mede dankzij de, soms heftige, gesprekken die we hebben gehad. Die waren heel belangrijk voor me. Het is dan ook nodig dat je een goede band hebt met je hulpverlener. Die klik merkte ik hier meteen, dan stel je je ook makkelijker open tijdens zulke gesprekken.”

Een betere kwaliteit van leven door je er voor open te stellen

Jacques zit inmiddels aan het eind van het traject en zijn houding heeft een ommekeer gemaakt sinds het moment dat hij voor het eerst de spreekkamer binnenstapte. Zijn enthousiasme over deze manier van behandelen, deelt hij dan ook graag: “Ik ben enorm blij dat ik dit heb mogen meemaken, dat heb ik ook tegen mijn huisarts en fysiotherapeut gezegd. In het begin dacht ik dat het erg zweverig zou zijn. Je leest over mindfulness waardoor je automatisch gaat twijfelen of het wel iets voor jou is.”

Lachend vervolgt hij zijn verhaal: “Ik zag mezelf al zitten met m’n benen in mijn nek. Dat haal ik niet eens joh! Gelukkig was het iets anders dan wat ik had ingebeeld. Je moet je er echt voor durven en kunnen open stellen, maar als dat eenmaal lukt dan kun je ook heel veel bereiken. Ik heb mijn hobby’s weer opgepakt dankzij dit programma. Mijn kwaliteit van leven is echt weer een stukje beter geworden.”

Complementary Content
${loading}
Scroll