Persoonlijke gids bij borstkanker | Gelre ziekenhuizen
alert
Corona

Ons laatste corona-nieuws en de meest gestelde vragen en antwoorden: klik hier

alert
Openingstijden en bezoektijden Hemelvaartsdag en Pinksteren 2022

Voor alle informatie: klik hier

Zorg beter voor elkaar

Persoonlijke gids bij borstkanker

Patiënten met borstkanker krijgen te maken met veel verschillende afspraken bij veel verschillende zorgverleners. De coördinator mammacare zorgt voor een goede planning van alle onderzoeken en gesprekken en is aanspreekpunt voor patiënten en zorgverleners.

Lees verderarrow

Een afwijking in de borst komt veel voor. Op de mammapoli (mamma is Latijn voor borst) wordt onderzocht of het om een onschuldige afwijking gaat of dat sprake is van borstkanker. “Is het borstkanker, dan krijgt de patiënt te maken met allerlei onderzoeken, controles, gesprekken en behandelafspraken. En dus ook met allerlei verschillende zorgverleners, zoals chirurgen, mammacare-verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten, radiologen, plastisch chirurgen, pathologen, internist-oncologen en radiotherapeuten”, vertelt Astrid Berghuis, coördinator mammacare in Gelre Apeldoorn. “Al die disciplines werken heel nauw met elkaar samen om iedere patiënt een behandeling op maat te bieden. Als coördinator mammacare houden mijn collega Jacqueline Bleijenberg en ik het overzicht over deze ‘wirwar’ aan afspraken en zorgverleners.”

Duidelijkheid

Astrid: “Mensen met de diagnose borstkanker hebben vooral behoefte aan duidelijkheid. Want open eindjes geven onrust en maken onzeker. Patiënten willen bijvoorbeeld weten wanneer ze waar een afspraak hebben en met wie. Dus niet: ‘U krijgt binnenkort bericht’, maar: ‘Dinsdag om 14.00 uur heeft u een afspraak bij de verpleegkundig specialist.’ Ook willen mensen weten bij wie ze met vragen terecht kunnen. Verder waarderen ze het als wij hun afspraken zoveel mogelijk kunnen clusteren. Als coördinator mammacare zijn we het eerste aanspreekpunt voor patiënten én zorgverleners en bewaken wij het hele behandelproces.”

Bellen

“Meteen op de allereerste dag geven we ons telefoonnummer aan de patiënt. We merken dat mensen daar veel gebruik van maken. Patiënten kunnen ons bellen met vragen, opmerkingen en klachten, of als iets niet duidelijk is. Maar ook als ze graag een afspraak willen met een van de zorgverleners van het mammateam. Als we een vraag niet kunnen beantwoorden, brengen we de patiënt in contact met de zorgverlener die dat wél kan. Ook voor de zorgverleners zijn de korte lijntjes fijn. Wil een van hen een patiënt eerder zien dan was afgesproken? Dan regelen wij dat.”

Spil

“Onze collega’s van het team mammacare beschouwen ons als de spil van de mammapoli. In nauwe afstemming met het team leggen wij onze ziel en zaligheid erin om te zorgen dat het behandelproces perfect loopt. Voor iedere patiënt.”

Complementary Content
${loading}
Scroll