"De keuzehulp borstkanker maakte kiezen voor mij makkelijker" | Gelre ziekenhuizen
alert
Openingstijden en bezoektijden Hemelvaart en Pinksteren 2024

Voor meer informatie over openingstijden en bezoektijden tijdens Hemelvaart en Pinksteren: klik hier

Zorg beter voor elkaar

"De keuzehulp borstkanker maakte kiezen voor mij makkelijker"

Tijdens het bevolkingsonderzoek borstkanker was er nog niets aan de hand, negen maanden later voelde Margreeth van Iperen-Fernhout een knobbeltje in haar borst. Er volgden onderzoeken, controles, gesprekken en behandelafspraken. Dankzij gespecialiseerd verpleegkundige mammacare Jeannet én de digitale keuzehulp borstkanker kreeg ze weer grip op haar leven.

Margreeth van Iperen in haar tuin
Lees verderarrow

“Ik weet nog hoe ik op het ziekenhuisbed lag voor een borstpunctie en iemand een warm dekentje over me heen legde. Dat was letterlijk en figuurlijk zo verwarmend. De radioloog, de arts, de assistent, iedereen rond mijn bed leefde op een hele fijne manier mee. Daar was ik enorm van onder de indruk. En die zorg heb ik mijn hele behandeltraject zo ervaren.”

Rustig de tijd nemen

“Ik kon snel op de mammapoli terecht nadat mijn huisarts me doorverwees”, vertelt Margreeth. “Dezelfde dag nog hoorde ik dat ik borstkanker had en al de volgende dag werd ik besproken in het multidisciplinair team van specialisten. Er bleek aanvullend onderzoek nodig. Twee weken later vertelde Jeannet me dat ik twee opties had: een borstsparende operatie met bestraling of een borstamputatie waarna ik meteen klaar zou zijn als er geen uitzaaiingen waren.

“Ze zei dat ik daar rustig over moest nadenken, ook al had ik misschien al een voorkeur. ‘Je moet er eerst meer over lezen en dan pas een besluit nemen’, zei Jeannet. Aan het eind van het gesprek gaf ze me de inloggegevens mee naar huis van de keuzehulp borstkanker, een door de Borstkankervereniging Nederland gesteunde / goedgekeurde digitale keuzehulp van ZorgKeuzeLab.”

Stap voor stap

“Ik ben op een zaterdag de keuzehulp gaan lezen”, vervolgt Margreeth. “Tijdens mijn bezoeken aan de mammapoli was steeds een dochter mee, maar dit wilde ik helemaal alleen doen. Ik wilde zelf een besluit nemen. Stap voor stap las ik wat de verschillende behandelingen inhielden: wat gebeurt er als ik kies voor borstsparende ingreep? Hoe verloopt de operatie? Wat zijn de voor- en nadelen? Wat zijn de gevolgen voor mij, zowel lichamelijk als voor mijn dagelijks leven. Dezelfde informatie las ik over een borstverwijderende operatie en ook over bestraling, chemo- en andere medicijntherapieën.

Nadat ze alle informatie had gelezen, kreeg Margreeth vier stellingen voorgelegd. “Er staat bijvoorbeeld: ‘Ik heb er vertrouwen in dat borstbesparing alle kanker verwijderd’. Rechts daarvan staat dan: ‘Ik maak me zorgen dat borstbesparing niet alle kanker verwijderd’. Met een balkje kon ik aangeven in hoeverre ik wel of geen vertrouwen had. Ik schoof dat balkje bijna helemaal naar rechts.”

Hele opluchting

Borstverwijdering was eigenlijk ook Margreeths eerste, gevoelsmatige keuze tijdens het gesprek met Jeannet. “Het leek mij minder gedoe dan een borstsparende ingreep. Het behoud van mijn borst vond ik minder belangrijk. Maar ik wilde geen gevoelsmatig besluit nemen. Dankzij de keuzehulp kon ik mijn besluit onderbouwen toen ik maandag weer bij Jeannet terugkwam. Zij vermoedde al dat ik zou kiezen voor een borstverwijdering ze vond die keus bij me passen. Er is natuurlijk geen goede of foute keuze, iedereen maakt haar eigen keuze. Maar toen zij dat zo bevestigde, was dat een hele opluchting voor me. `Het gaf me houvast. Ik heb met haar nog steeds goed contact. Ook over de maatschappelijk-sociale gevolgen van de ingreep. En via de app BeterDichtbij kan ik haar altijd een vraag stellen. Ik heb het gevoel dat ik altijd bij haar terechtkan.”

Lees ook het verhaal van gespecialiseerd verpleegkundige mammacare Jeannet Ramaker over de digitale keuzehulp borstkanker.

Complementary Content
${loading}
Scroll