Skip to main content
32/74
Huisarts Joost over het meedenkconsult op afstand en wat dat oplevert voor patiënten.
  • Pagina's
01 Tijdlijn
02 Voorwoord Michel Galjee
03 Eerste vaccinaties voor zorgmedewerkers Gelre
04 Koppelbed voor naasten: warmte en nabijheid
05 Keuzehulp bij dikkedarmkanker
06 Meer kans op herstel van een beroerte (nieuwe werkwijze)
07 VAR
08 Warme woorden voor team Cardio Zutphen
09 Interview Anke Kröner voor AD/Stentor
10 Start vernieuwing parkeervoorziening Apeldoorn
11 Coronacheck Gelre nu ook digitaal
12 Oproep patiënten na constatering vervuilde gastroscoop
13 Patiënten met hoog medisch risico krijgen COVID-19 vaccinatie in het ziekenhuis
14 Regionale pers bericht over toekomst Gelre Zutphen
15 Boom van aandacht na een jaar corona
16 Betere voorbereiding patiënten biometrie dankzij start met Medify
17 De juiste keuzes maken is door COVID-19 nog lastiger dan anders. IC-verpleegkundige Esther den Besten vertelt hierover in het magazine V&VN.
18 Patiënten Gelre Ziekenhuizen krijgen aderlatingen thuis
19 Elvira en Petra roepen hun collega’s op zorg te verplaatsen
20 Podcast Zwarte Muisjes: over psychische problemen bij bevallen
21 Instellingsroutekaart energie en CO2-reductie (Verduurzaming)
22 Parkeren: interview met medewerker die nu met de fiets gaat
23 Gelre energiek: love to ride (Gelre beweegziekenhuis)
24 Aantal bezoekmomenten van een naar twee vanwege dalende besmettingscijfers
25 Psychosociaal team
26 Gelre verbindt de regio
27 #wijzijnapeldoorn: Hoe gaat het nu met intensivist Peter?
28 KNO en Longarts zien samen patiënt op allergie polikliniek
29 Memorabel moment: 22 juni laatste prik gezet in vaccinatieprogramma Gelre
30 Met de digitale keuzehulp borstkanker krijgt Margreeth van Iperen-Fernhout weer grip op haar leven.
31 Versoepeling dragen mondneusmasker
32 Huisarts Joost over het meedenkconsult op afstand en wat dat oplevert voor patiënten.
33 Zijn meer IC-bedden de oplossing om de COVID-19 pandemie te lijf te gaan? (copy)
34 Gelre kiest voor nieuw EPD: HiX
35 Oratie Tjasse Bruintjes
36 Project datagedreven werken van start
37 Kampvuurontmoetingen: warm initiatief voor medewerkers Gelre
38 Hoe het personeelstekort toeneemt en hoe Gelre daar op anticipeert. (Amajanti)
39 Zijn meer IC-bedden de oplossing om de COVID-19 pandemie te lijf te gaan?
40 Inbraakpoging ICT-systeem Gelre
41 Zorg thuis voor patiënten met hartfalen
42 Neonatologie Zutphen: In Gelre konden we eindelijk voor ons ….
43 Inhaalzorg: openingstijden OK's verruimd
44 3maalV: hoe Gelre zorg voorkomt, vervangt en verplaatst (en vooral: waarom we dat doen?)
45 Coalitie kansrijke start Apeldoorn
46 Thuiswerkbeleid gaat in per 1 oktober
47 Tijdelijk geen bevallingen mogelijk in Gelre Zutphen
48 Verdere versoepeling bezoekregeling
49 Animatie toekomst van de zorg
50 Hartpatiënt Martin
51 Onthulling beeld Röntgen
52 Bevallen weer mogelijk in Gelre
53 Samen beslissen wordt zichtbaar in Gelre
54 De toekomst van de ouderenzorg bij Gelre: hoe bereiden we ons voor op de grijze golf in de regio?
55 Gelre scherpt COVID-19-maatregelen weer aan
56 Escapeboxen: nieuwe manier van leren
57 Bestuurders DZ, Isala en Gelre luiden noodklok: Zorginfarct ligt op de loer
58 Situatie bij Gelre alarmerend
59 Coschap Public Health bij Kwaliteit & Veiligheid
60 Gelre scoort hoog in Elsevier onderzoek
61 Besluitvorming locatieprofielen doorgeschoven naar 2022 vanwege COVID-19
62 Tijdelijke COVID-19-vaccinatielocatie van GGD in Gelre Apeldoorn en Zutphen
63 Uitnodiging boostervaccinatie Pfizer ronde december
64 COVID-19 versnelt beweging naar oncolytica in de wijk
65 Taart voor zorggroep Apeldoorn i.v.m. goede samenwerking om doorstroom te bevorderen
66 Keuzehulp als routine bij borstkankerzorg
67 Intensivist Anke Kroner op TV bij Omroep Gelderland in eindejaarsuitzending
68 Inwoners van Apeldoorn sturen massaal kerstkaarten naar het ziekenhuis
69 Cliëntenraad
70 Charel Ensink bij Frontberichten
71 Raad van Toezicht Maarten Rook
72 Kengetallen algemeen
73 Vrienden Gelre Apeldoorn
74 Kengetallen financieel inclusief toelichting

INTERVIEW | HUISARTS JOOST SIEGELAAR

"Huisartsen en specialisten zijn blij met de nieuwe manier van werken.”

Zorg moet goedkoper én beter en het e-meedenkconsult is nou typisch zo’n innovatie die daaraan voldoet, vindt de Apeldoornse huisarts Joost Siegelaar. De inschatting van de specialist gebeurt grondiger, het scheelt ruim 30 % doorverwijzingen en patiënten zijn er blij mee.

Met een deel van de patiënten die met klachten op het spreekuur van de huisarts komen, blijkt niets ernstigs aan de hand. Bij een ander deel is duidelijk dat er nader onderzoek in het ziekenhuis nodig is. “En dan is er een groep patiënten waarbij we twijfelen”, zegt huisarts Joost Siegelaar. “Een verwijzing lijkt niet nodig, maar het beeld is toch niet helemaal duidelijk. Vroeger hadden we dan twee opties: telefonisch overleggen met de specialist in het ziekenhuis of de patiënt doorverwijzen voor een bezoek aan de poli. In het eerste geval – bij een telefonisch bespreking – vraag je een specialist in een paar minuten een oordeel te vellen. En in het tweede geval is het gedoe voor de patiënt. Die moet naar het ziekenhuis én krijgt extra kosten door zijn eigen risico aan te spreken.”

Grote vlucht

Het e-meedenkconsult nam in 2021 een grote vlucht. Het werkt als volgt: via een beveiligde online verbinding legt de huisarts zijn vraag schriftelijk voor aan de specialist. Joost Siegelaar: “Dat werkt fijn, want je kunt je vraag in alle rust zorgvuldig formuleren. En het ligt meteen vast in het dossier van de patiënt, zodat je daar altijd op kunt terugvallen.” De afspraak is dat de specialist binnen een week reageert. Ook dat kan in alle rust. “De specialist kan de labuitslagen of de foto’s er nog eens bij pakken. En zo een grondig advies geven over de vervolgstappen.” Een deel van de patiënten komt vervolgens alsnog op de poli terecht. Huisartsen en specialisten zijn blij met de nieuwe manier van werken. De eerste ervaringen laten zien dat zo’n 30 % minder mensen naar de polikliniek worden doorverwezen. De vrijgevallen tijd kunnen specialisten inzetten om andere patiënten op de poli te zien. Bovendien komen er minder patiënten die bij nader inzien eigenlijk niet naar het ziekenhuis hadden gehoeven. Ook patiënten is het afgelopen jaar gevraagd naar hun ervaringen en die zijn ‘zeer tevreden’, aldus Joost Siegelaar. “Ze weten dat er grondig naar hun klacht is gekeken. En dat er geen extra kosten mee gemoeid zijn, weten mensen zeer te waarderen.”

Onderzoek op de huisartsenpraktijk

Het is een mooie stap in de gezamenlijke uitdaging die huisarts en ziekenhuis samen hebben om de zorg goedkoper en beter te maken, vindt Joost Siegelaar. “Op ook op andere terreinen zijn we daar mee bezig. Zo gaan we de komende periode steeds meer bloedonderzoek en metingen op de huisartsenpraktijk doen. Voor het vaststellen van de CRP-waarden (een aanwijzing of er sprake is van een ontsteking) doen we dat al. We hopen dit het komend jaar ook te gaan doen voor andere onderzoeken: voor cholesterol, het instellen van diabetes-waarden en het meten van hartenzymen – waarmee we kunnen zien of iemand een hartinfarct heeft gehad. Mensen hoeven niet meer naar een prikpost om daarna te wachten op de uitslag, maar weten ter plekke meteen waar ze aan toe zijn. Ook dat is een verbetering waar mijn patiënten gelukkig van gaan worden.”

Terug naar tijdlijn