Op de spoedeisende hulp: “Geen dag is hier hetzelfde”

De één staat de ramp in Apeldoorn op Koninginnedag 2009 nog helder voor de geest, de ander denkt terug aan een onverwachte bevalling op de spoedeisende hulp (SEH). Marleen Scholtens-Stegeman en Karina Krupe zijn allebei verpleegkundige op de SEH.

“Het werk op de spoedeisende  hulp is heel dynamisch, geen dag is hier hetzelfde", vertelt Karina. "We zien veel verschillende mensen, van jong tot oud, met ieder een eigen verhaal: de één heeft een arm uit de kom, de ander was betrokken bij een ongeval en de derde is plotseling kortademig geworden.”

Hoe werkt het op de SEH?

“Mensen kunnen op verschillende manieren op de SEH terecht komen,” legt Marleen uit. “Acuut, bijvoorbeeld als ze 112 gebeld hebben en met de ambulance komen. Het kan ook zijn dat een huisarts ze doorverwijst, omdat het niet verstandig is langer te wachten, en soms komen mensen zelf naar de SEH. Als je zelf komt, meld je je bij de receptie. Daar krijg je alvast een paar korte vragen. Vervolgens komt de triage- verpleegkundige bij je langs. Zij stelt vast hoe urgent de situatie is, hoe snel je geholpen moet worden en ze heeft overzicht over alle patiënten, verpleegkundigen, specialisten en beschikbare plekken.”

Waarom moet je soms langer wachten dan anderen?

“De triageverpleegkundige geeft iedere nieuwe patiënt een kleur, variërend van rood tot blauw,” vult Karina aan. “Mensen met de code rood hebben direct hulp nodig. Zij zijn bijvoorbeeld in levensgevaar. In andere gevallen kunnen mensen wat langer wachten. Dat zorgt ervoor dat mensen die later binnenkomen, soms wel eerder geholpen worden.” Marleen: “De triageverpleegkundige houdt alle patiënten goed in de gaten, want de situatie kan natuurlijk steeds veranderen. Iemand in de wachtkamer kan zich bijvoorbeeld slechter gaan voelen.” Na de triageverpleegkundige krijg je als patiënt een vaste verpleegkundige.”

Wat is het verschil tussen de SEH en de HAP?

Zowel in Zutphen als in Apeldoorn zit de huisartsenpost (HAP) vlakbij de SEH. Dat kan verwarring opleveren. Karina: “De huisartsenpost bel je ’s nachts of in het weekend als je klachten hebt die zo dringend zijn dat ze niet kunnen wachten tot het spreekuur van je eigen huisarts. De HAP kan mensen doorverwijzen naar de SEH. We werken nauw samen. Het verschil is dat de zorg die vanuit de HAP geleverd wordt niet ten koste van het eigen risico van je zorgverzekering gaat. Een opname op de SEH is zogenaamde tweedelijnszorg en dat gaat wél van het eigen risico af. Goed om te weten.”

Karina en Marleen werken al lang als SEH-verpleegkundige en vinden het, ondanks de hoge werkdruk, een prachtig beroep. Marleen: “Het geeft veel voldoening als je als team iets voor iemand kunt betekenen in zo’n kwetsbare situatie. Op je collega’s kunnen bouwen en goede communicatie zijn daarbij heel belangrijk.”
 
Kijk voor meer informatie bij de Spoedeisende hulp in Apeldoorn of in Zutphen.

Geplaatst op 7 februari 2017

SEH-verpleegkundigen Marleen Scholtens-Stegeman en Karina Krupe

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te geven.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren en gebruik te maken van de verschillende functies op de website.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor u een betere gebruikerservaring krijgt.
Online surfgedrag/reclamecookies
Deze cookies worden enkel ingezet voor het kunnen afspelen van YouTubevideo's via onze website. Er worden dus geen gegevens verzameld voor reclamedoeleinden.

Meer weten