Overgewicht (BMI)

Een groot deel van de mensen (met diabetes) heeft te kampen met overgewicht. Overgewicht, en ook het hebben van diabetes, verhoogt het risico op het krijgen van harten vaatziekten. Met behulp van de middelomtrek en/of de Body Mass Index (BMI) kan op eenvoudige wijze worden nagegaan of uw lichaamsgewicht gezond is. Hieronder wordt uitgelegd hoe u de middelomtrek en BMI kunt bepalen.

Middelomtrek
Bij personen die dezelfde Body Mass Index (BMI) hebben, kan de hoeveelheid vet in de buikholte aanzienlijk verschillen, en daarmee het risico voor de gezondheid. De middelomtrek is een maat voor de hoeveelheid vet in de buikholte. De middelomtrek is onafhankelijk van de lengte maar hangt nauw samen met de BMI en het totale gehalte aan lichaamsvet.

Het meten:
De middelomtrek wordt gemeten op het smalste deel van het middel tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen. De meting is erop gericht om mensen met een BMI boven de 30 en met een BMI tussen de 25-30 en een ongunstige vetverdeling te achterhalen. Onderstaande indeling geldt voor volwassenen van 18 tot ongeveer 60 jaar. Voor sommige groepen, zoals Aziaten en Hindoestanen, gelden andere grenswaarden. Dat heeft te maken met een andere lichaamsbouw. Over deze grenswaarden is nog discussie. Duidelijk is wel dat bij deze bevolkingsgroepen al bij lagere waarden sprake is van een verhoogd risico. Is de middelomtrek bij mannen kleiner dan 79 cm? Dan is sprake van ondergewicht. Bij vrouwen is dat het geval bij een middelomtrek kleiner dan 68 cm. Deze waarden corresponderen met een BMI van <18,5.

middelomtrek (in cm) Beoordeling en advies

Mannen

vrouwen
94<

<80

probeer op gewicht te blijven
(geen verhoogt risico)

94 - 102

80 - 88

Blijf op gewicht
(nog geen verhoogt risico maar de gevaren zone komt wel in beeld

102 en hoger

88 en hoger probeer af te vallen
(verhoogd risico)

Body Mass Index
De Body Mass Index (BMI) wordt berekend met behulp van uw lengte en gewicht: deel het gewicht in kilogrammen door het kwadraat van de lengte in meters (kg/m2). Bijvoorbeeld: een volwassene die 70 kilo weegt en 1,75 m lang is heeft een BMI van 22.9. (70(kg)/1.75 (m2) = 22.9

BMI  (kg/m2) Beoordeling en advies
< 18.5 Ondergewicht
18.5 - 25 Gezond gewicht
25 - 30 Iets te zwaar
30 - 40 Te zwaar, risico's voor je gezondheid
> 40 Veel te zwaar, duidelijk een verhoogf risico op ziekten

Kijk voor meer informatie op www.voedingscentrum.nl hier kun je ook online je BMI berekenen.

Het is de moeite waard om serieus te proberen uw gewicht te verminderen als u te zwaar bent. 5-15% gewichtsverlies levert al veel gezondheidswinst op! Hierdoor daalt het bloedglucosegehalte en meestal ook het cholesterolgehalte en de bloeddruk. Bespreek met uw diëtist hoe u uw voeding het beste kunt aanpassen. U krijgt van de diëtist een afgestemd advies en begeleiding bij het afvallen. Vermageringspillen, -poeders, en -kuren hebben als belangrijkste nadeel dat zij uw eetgewoontes niet verbeteren. Zodra u stopt vliegen de pondjes er weer aan.  Helaas: dé gemakkelijkste wonderkuur bestaat niet.

 

 

 

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te geven.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren en gebruik te maken van de verschillende functies op de website.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor u een betere gebruikerservaring krijgt.
Online surfgedrag/reclamecookies
Deze cookies worden enkel ingezet voor het kunnen afspelen van YouTubevideo's via onze website. Er worden dus geen gegevens verzameld voor reclamedoeleinden.

Meer weten