Veel gestelde vragen over de BeterDichtbij app

Hier vindt u antwoord op de veel gestelde vragen over de BeterDichtbij app.

U kunt ook terecht op de website van BeterDichtbij: https://www.beterdichtbij.nl/service-contact.

Vraag en antwoord over het aanmaken van een account en installeren van de BeterDichtbij app.

Hoe krijg ik een account op de Beter Dichtbij app?

Als u een uitnodiging heeft gekregen van uw zorgverlener in Gelre ziekenhuizen kunt u gebruik maken van de app. De doktersassistent van de polikliniek kan een account voor u aanmaken.

Als u een algemene vraag wilt stellen over bezoektijden of parkeertarieven, heeft u geen uitnodiging nodig van uw zorgverlener. U ontvangt dan geen activatie code en u kunt de vraag rechtstreeks aan een van onze medewerkers stellen.

Hoe installeer en gebruik ik de app?

1.Download de BeterDichtbij app (in de Google Play Store of de Apple App Store)

2.Open de BeterDichtbij app

3.Bekijk de Gebruiksvoorwaarden
en ga akkoord

4.Klik op de groene knop ‘Starten’

5.Beantwoord de vragen om uw veilige registratie compleet te maken. Dit hoeft u maar één keer te doen.

6.Bevestig nog eenmaal via de code die u via SMS ontvangt.

U kunt nu uw vraag stellen aan uw arts, zorgverlener of het ziekenhuis. De volgende keer logt u heel eenvoudig in bij de app met uw pincode. U hoeft dan de bovenstaande stappen niet meer uit te voeren. Het is belangrijk dat u uw zelf ingestelde pincode onthoudt.

De instructiefilm hierover kunt u bekijken op deze webpagina https://www.gelreziekenhuizen.nl/BeterDichtbij.html

Vraag en antwoord over het gebruik van de BeterDichtbij app.

Wat voor vragen kan ik stellen via de app?

Of u nu een vraag wilt stellen over parkeren bij het ziekenhuis, of een medische vraag heeft: u kunt hiervoor de BeterDichtbij app gebruiken.  U kunt dus zowel praktische als medische vragen stellen: bijvoorbeeld vragen over bezoektijden, wat u meeneemt naar uw afspraak, of over lichamelijke klachten die u ervaart. Als patiënt kunt u niet alleen uw vraag stellen aan uw eigen zorgverlener, maar ook uitslagen van uw onderzoek via de BeterDichtbij app ontvangen. Als dit het geval is, informeert uw zorgverlener u hierover.

Ik heb een acute vraag, kan ik die ook via de app stellen?

Nee, de BeterDichtbij app is niet geschikt voor spoedeisende vragen. Heeft u direct persoonlijk contact met een arts of zorgverlener nodig of is er sprake van spoed? Neem dan altijd contact op met uw eigen huisarts of huisartsenpost, de afdeling waar u onder behandeling bent in het ziekenhuis of met het landelijk noodnummer 112.

Hoe snel krijg ik antwoord op mijn vragen?

Uw vragen worden binnen één tot drie werkdagen beantwoord. Bij de instellingen in de app kunt u aangeven dat u een bericht (push notificatie) krijgt op uw telefoon zodra u een reactie krijgt op uw vraag via de BeterDichtbij app.

Zijn de app en het gebruik gratis?

Het stellen van vragen via de BeterDichtbij app is in de meeste gevallen gratis. In sommige gevallen kan de app echter ook ingezet worden ter vervanging van een herhaalconsult op de polikliniek. Dit heeft voor u als voordeel dat u voor deze afspraak niet naar het ziekenhuis hoeft te komen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Dit geldt alléén voor app-gesprekken met de arts die een herhaalconsult op de polikliniek volledig vervangen. Deze kosten kunnen van invloed zijn op uw eigen risico.

Kan ik nog wel bij de specialist of polikliniek terecht in het ziekenhuis?

Jazeker! De dienst BeterDichtbij is een extra service en zeker geen vervanging voor de normale zorg die u van ons gewend bent. Uw reguliere controle afspraken bij uw eigen specialist vervallen niet. U kunt hierover zelf afspraken maken met de specialist of polikliniek waar u onder behandeling bent.

Kan ik BeterDichtbij ook op mijn computer gebruiken?

Ja, ook op uw computer kunt u veilig gebruik maken van BeterDichtbij. U gaat daarvoor naar de website www.beterdichtbij.nl en klikt op ‘Inloggen’. Als u via uw telefoon al een account hebt aangemaakt, kunt u hier uw eigen inloggegevens aanvragen voor de webversie. Ter beveiliging vindt vervolgens nog een extra verificatie plaats, hierna kunt u met een internetbrowser ook via uw computer gebruik maken van BeterDichtbij. Lees hier hoe het werkt: https://www.beterdichtbij.nl/support/kan-ik-beterdichtbij-ook-op-mijn-computer-gebruiken/

Ik krijg een foutmelding bij het inloggen, wat kan ik doen? 

  • Controleer of u de juiste (door uzelf ingestelde) pincode heeft gebruikt. Bent u deze vergeten? Klik op het startscherm op de link ‘Pincode vergeten?’ en beantwoordt de vragen die u vervolgens krijgt.
  • Bent u al aangemeld en heeft u een nieuwe telefoon waarmee u de BeterDichtbij app voortaan wilt gebruiken? Klik dan op het opstartscherm onderin op de knop ‘Al eerder geregistreerd’ en beantwoord de vragen.
  • Ervaart u een ander probleem of lukt het nog steeds niet om in te loggen? Stuur dan een e-mail met uw vraag of probleem naar info@beterdichtbij.nl. Let op: Stuur geen medische of andere vertrouwelijke vragen naar dit e-mailadres!

Ik ben mijn gebruikersnaam of pincode vergeten, wat nu?

Bent u uw pincode vergeten? Klik op de link ‘Pincode vergeten?’ en beantwoord de vragen die u vervolgens krijgt. U krijgt zo de mogelijkheid om een nieuwe pincode in te stellen voor de BeterDichtbij app.

Wat is het verschil tussen een Activatiecode en een Bevestigingscode?

De bevestigingscode en activatiecode zijn beiden bedoeld om uw privacy en veiligheid te garanderen. De bevestigingscode gebruikt u altijd als u voor het eerst gebruik maakt van BeterDichtbij of als u uw gegevens wilt veranderen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als u een ander e-mailadres wilt instellen of een nieuwe telefoon heeft. Om u te registeren of de gegevens te wijzigen, ontvangt u ter beveiliging een ‘Bevestigingscode’. Deze ontvangt u per SMS en voert u in de app in als hierom wordt gevraagd. Een ‘Beveiligingscode’ bestaat uit 6 cijfers.

De ‘Activatiecode’ is om gesprekken met een eigen zorgverlener te kunnen gebruiken. De sms met deze Activatiecode krijgt u na uw bezoek aan het ziekenhuis. U vult de code in de app in. Een ‘Activatiecode’ bestaat uit 8 cijfers en/of letters.

Mijn vraag staat hier niet tussen, met wie kan ik contact opnemen?

Als uw vraag niet tussen bovenstaande vragen staat, dan kunt u altijd contact opnemen met de servicedesk van BeterDichtbij via tel: 085 - 27 35 398 of service@beterdichtbij.nl.

Vraag en antwoord over beeldbellen via de BeterDichtbij app.

Nog niet alle zorgverleners maken gebruik van beeldbellen met BeterDichtbij.

Uw zorgverlener kan u vertellen of ook u al kunt beeldbellen met hem of haar via BeterDichtbij. Vraag ernaar bij uw zorgverlener.

Lees meer over beeldbellen op de website van BeterDichtbij.

Vraag en antwoord over het verkrijgen van een samenvatting van uw dossier in de BeterDichtbij app.

U gaat naar de receptie van Gelre Apeldoorn of Zutphen en vult daar het machtingsformulier in “Verzoek tot inschrijving BeterDichtbij app (PACO-562)’. Uw aanvraag wordt binnen drie werkdagen verwerkt. U ontvangt een SMS met een uitnodiging. Via de code in de SMS kunt u BeterDichtbij eenvoudig installeren.

Daarna heeft u binnen drie werkdagen  de beschikking over een PDF met de samenvatting van uw medisch dossier. 

Let op! De toegestuurde PDF bevat een moment opname van uw dossier. Deze samenvatting  wordt niet bijgewerkt. Door een bericht te sturen via de BeterDichtbij app kunt u wel altijd opnieuw een samenvatting opvragen van het ziekenhuis.

Hoe kan ik mijn actuele patiëntendossier bekijken?

Wilt u een nieuwe samenvatting van uw medisch dossier ontvangen? Dat kan eenvoudig door een bericht via de BeterDichtbij app te sturen.

Wanneer kan ik een nieuwe uitslag van onderzoek inzien?

Na zeven dagen is het mogelijk om lab uitslagen in te zien in de BeterDichtbij app. Uw vraagt dan een nieuwe samenvatting van uw medisch dossier.

Kan ik de samenvatting van mijn patiëntendossier ook opslaan?

U kunt de PDF van uw medisch dossier in de app alleen lezen en niet opslaan. Vanuit beveiligingsoogpunt is niet mogelijk om opslag op uw telefoon toe te staan. Wel kunt u BeterDichtbij ook op uw computer gebruiken. De PDF kunt u dan wel opslaan op uw computer. Gebruikt u BeterDichtbij al op uw mobiele telefoon? Dan kunt u zich ook registreren voor BeterDichtbij op uw computer. Hier leest u hoe dit werkt: https://www.beterdichtbij.nl/support/kan-ik-beterdichtbij-ook-op-mijn-computer-gebruiken/

Vraag en antwoord over of er kosten verbonden zijn aan de BeterDichtbij app en het gebruik ervan.

Het stellen van vragen via de BeterDichtbij app is in de meeste gevallen gratis. In sommige gevallen kan de app echter ook ingezet worden ter vervanging van een consult op de polikliniek. Dit heeft voor u als voordeel dat u voor deze afspraak niet naar het ziekenhuis hoeft te komen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Dit geldt voor app-gesprekken en beeldbelgesprekken met de arts, verpleegkundig specialist of physician assistant.

Het consult via de BeterDichtbij app vervangt een face-to-face polikliniekbezoek. Dit consult kan zowel een eerste polikliniekbezoek als een herhaalpolikliniekbezoek zijn. Deze kosten kunnen van invloed zijn op uw eigen risico.

Meer informatie over BeterDichtbij.

Wie zit er achter BeterDichtbij?

BeterDichtbij is een initiatief van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen. De uitvoering van de dienst en communicatie met u in de app worden verzorgd door het ziekenhuis.

Hoe is veiligheid van de app gewaarborgd?

Als het gaat om uw gezondheid, dan is het natuurlijk heel belangrijk dat u uw vragen in een beveiligde omgeving kunt stellen. En dat er u zeker van bent dat wat u deelt, niet in verkeerde handen valt. Daar kunt u op rekenen.

De systemen achter BeterDichtbij zijn veilig. Er worden géén data op uw telefoon opgeslagen. Er wordt gebruik gemaakt van uitgebreide encryptie voor het versturen van data en de achterliggende systemen staan in beveiligde omgevingen. De gegevens die u deelt zijn alleen toegankelijk voor diegenen in Gelre ziekenhuizen die betrokken zijn bij uw behandeling en niet voor uw zorgverzekeraar of andere commerciële partijen. Lees verder over privacy: https://www.beterdichtbij.nl/uw-privacy/

Wie kunnen mijn berichten in de app lezen?

De vragen die u stelt in de app, zijn alleen toegankelijk voor uw behandelteam, bijvoorbeeld uw specialist, verpleegkundig specialist of de doktersassistent van de polikliniek. Uitslagen of specifieke medische vragen zijn alleen voor hen toegankelijk. Net als in de behandelkamer, kiest u zelf welke informatie u wel en niet deelt. Bovendien geldt ook voor alle vragen en informatie die u deelt via BeterDichtbij, het medisch beroepsgeheim.

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te geven.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren en gebruik te maken van de verschillende functies op de website.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor u een betere gebruikerservaring krijgt.
Online surfgedrag/reclamecookies
Deze cookies worden enkel ingezet voor het kunnen afspelen van YouTubevideo's via onze website. Er worden dus geen gegevens verzameld voor reclamedoeleinden.

Meer weten